onsdag den 1. februar 2017

Jeonju - Traditionelle oplevelser

Hen over det kinesiske nytår gik turen til Jeonju. Jeonju er kendt sine mange traditionelle huse og Bibimbap. Til forskel fra den sidste rejse var denne fuldt ud planlagt. Vi vidste hvornår, vi ville tage afsted, og hvor vi skulle bo. Fredag morgen tog vi afsted fra busterminalen. På grund af det kinesiske nytår var der pænt mange mennesker på vej hjem til familien. Dette betød, at vi blev nødt til at vente et par timer, inden vi kunne komme afsted.
Efter godt 2,5 timers køretur ankom vi til Jeonju!
Dag 1:
 Det første vi gjorde var at finde vores Guesthouse. Det lå i området, hvor de mange traditionelle huse lå, så det var en god times gåafstand væk. Vi fik dog lavet lidt sightseeing på vejen derhen.
 Et mindesmærke til ære for Jeonjus bibimbap.

Jeonju har også nogle chokolade tærter, som der bliver solgt over det hele.

Så ankom vi til vores guesthouse! Mange af de traditionelle huse er blevet lavet om til guesthouses. Vi tænkte derfor, at vi ikke kunne gå glip af chancen for at prøve at overnatte i et.

Efter at have pakket, udforskede vi området en smule mere, inden det blev aftensmad tid.

Restaurenten hvori vi fik vores første bibimbap virkede til at være et meget kendt sted. Der var mange gæster trods ferien.
 Jeg bestilte 육회비빔밥, altså bibimbap med råt oksekød. Udover det fik vi også smagt Jeonjus kendte moju, som er en slags makgeolli.
 Efter vores kæmpe aftensmad gik vi en lille tur, så vi kunne fordøje vores mad.

Dag 2:
På andendagen udforskede vi mere af byen. Da vi gik ud, var der næsten igen mennesker på gaderne, men det varede ikke længe, inden der igen var mennesker over alt!

På grund af nytåret havde alle templer og museer åbent med gratis adgang, så den dag endte vi med at se mindst 3 templer og museer.

Eftermiddagssnack! Hotteok og mochi med et jordbær og redbeans indeni.

Efter en lang gåtur besluttede vi os for at tage ind i et traditionelt koreansk tehus. Der lærte vi, hvordan man lavede te på den gammeldags måde.

Efter teen ankom vi til et vin museum.

Forudsigelse for resten af året ^.^ Desværre stod det koreansk, så jeg bliver lige nødt til at oversætte det en anden dag...

Næste bibimbap var med fiskeæg. Yderst lækkert!

Efter aftensmaden stod den på redbean soup til dessert.

Dag 3:
Den sidste dag skulle vi hen til bus stationen igen, så vi fik ikke set særligt meget. Vi fik dog spist vores sidste bibimbap. Den sidste var en traditionelle Jeonju bibimbap serveret i en stenskål, som holdte risen varm.
 Efter måltidet fik vi os lidt streetfood. Vi fik blæksprutte indhyllet i ost og noget lækkert BBQ sovs.

Nogle Jounju chokolade cookies til busturen hjem ;)