tirsdag den 20. september 2016

Turen går til Busan!

Som nævnt i det tidligere indlæg, så var turen til Busan lidt af en impulsiv beslutning. Jeg tænkte at vi havde 5 dage hvor vi ikke havde planlagt noget som helst, så hvorfor et tage et hurtigt smut over til Sydkoreas næststørste by? Jeg endte med at tage derover med Wilda, som er den volontør jeg også arbejder til dagligt med. Vi tog med metro hen til "Express Bus Terminal". Jeg havde set at der stadig var nogle sæder ledige med bus til Busan, så i håb om at der stadigvæk var nogle tilbage når vi ankom, pakkede vi vores ting og tog afsted. Heldigvis var der pladser tilbage! Vi havde fået at vide af nogle af de andre voluntører at det kunne tage op til 10 timer med bus pga. Chuseok hvor det normalt kun ville tage 4 timer og 15 min. Heldigvis for os, endte busturen kun at tage 30min ekstra.

Turen derhen var også ret pæn. Der var en masse bjerge, men fordi jeg var så træt, endte jeg med at sove det meste af vejen...
Vi ankom til vores guesthouse kl.23.30 fordi vi endte med at stå af ved den forkerte metrostation i Busan, og blev derfor nødt til at gå et stykke tid. Til gengæld fik vi da en masse motion den dag! Jeg må nok sige at Busans metro er en smule mere besværlig end Seouls. Hvis man f.eks. er steget på det forkerte tog, bliver man nødt til at "bippe" sig ud igen, og derefter komme på det rigtige tog. Det koster en smule ekstra. Det samme skal man gøre hvis man skal skifte tog visse steder.

Dag 1:
Vores metrostation som vi skulle have stået af ved blev fundet.

Vi tog til Gamcheon Culture Village som det første.







































Derefter tog vi til Haeundae Beach. Én ting som Busan er kendt for er nemlig deres fantastiske strande! På vejen derhen gik vi også gennem Haeundae Market hvor de solgte en masse seafood og andet streetfood.












Det så ud til at de havde en festival kørende. Der var sat en masse små scener op hvor folk optrådte. 


Næste stop blev Dongbaek Park og derefter Haeundae Dalmaji-gil Road.




Wilda!













Efter et stykke til hvor vi havde gået langs havet, kunne vi pludseligt se Gwangandaegyo Bridge som lyste op om natten.



Dag 2:
Uheldigvis for os begyndte det at styrte ned på anden dagen. Vi havde haft planer om at tage til nogle templer, men blev nødt til at aflyse på grund af vejret. Som nødplan tog vi til Seomyeon Underground Shopping Center. Det var ikke nær så stort som f.eks. shopping gaden i Singapore, men det var alligevel pænt stort. Tøjet dernede var også rigtigt billigt sammenlignet med tøj i almindelige butikker i Sydkorea, så jeg fik købt en masse tøj! 

En anden ting Busan også er kendt for er deres seafood. Efter vi havde været ude og shoppe prøvede vi at finde noget at spise. Vi endte med at blæksprutte og rejer med ramen og ris. 

Det var vildt godt, men også noget af det stærkeste jeg har spist indtil videre!

Da det ikke havde stoppet med at regne, tog vi til Busan Cinema Center. I metrostationen så vi pludselig et kæmpe stort shoppingcenter, som senere viste sig at være et Shinsegae Department store. Vi vidste ikke helt hvad det var, så vi besluttede os for at gå derind. Hvad vi ikke vidste var, at det var et shopping center udelukkende fyldt med luxuriøse mærkevarer. Det var første gang jeg havde set at der var en kø ude foran en Chanel forretning... 




Da vi ankom til biografen, troede vi at lyset fra loftet ikke ville tænde på grund af helligdage, men heldigvis viste det sig bare at være fordi vi kom lidt for tidligt.





De havde en udendørs biograf!









Dag 3:
Den sidste dag i Busan blev egentlig bare en rejse dag. Vi skulle være ved bussen kl.8.20 og siden det tog os halvanden time sidst vi ville fra busstationen til vores guest house ville vi ikke tage nogle chancer. Jeg stod op kl. 6.10 og vi gik kl.6.30 og vi nåede det!









Ingen kommentarer:

Send en kommentar